1e kerstdag in Seoul

25 december 2019 - Seoel, Zuid-Korea

8.00 uur echt wakker worden van de wekker. Dat maak ik niet vaak mee. Dus goed en lekker geslapen na onze eerste lange dag. Om 9.00 uur gaan we aan het ontbijt in het Hotel. Hier is net als 10 jaar geleden niets op aan te merken. Prima uitgebreid ontbijt.

20191225_092205

Merry Christmas voor iedereen die dit weer gaat lezen. Want het is eerste kerstdag. En voor de bouwvakkers hier in Korea maakt dat niets uit. Zij zijn gewoon aan het werk.

20191225_103048

Vandaag gaan we beginnen in Gangnam. U weet wel waar dat populaire liedje over ging Gangnam Style. Gisteren hebben we al metro kaartjes gekocht. Net als in NL een soort OV. Die laden we op met geld, en overal gewoon in en uitloggen.  Het metro netwerk in Seoul is gigantisch.

20191225_102231

Gangnam is echt een gaaf winkel gebied. En omdat ik wat huidverzorging nodig had en ik van Laura goed advies kan krijgen heb ik mezelf verwend met heerlijke dagcrème en serum. Ook nog een heerlijkehuis parfum gekocht. Dit vind elke vrouw toch leuk. Shoppen winkels en tussendoor lekker aan de koffie.

20191225_124733

IMG-20191225-WA0007

We hebben het idee dat er vandaag veel Koreanen vrij zijn want het is echt heel erg druk overal.  Hun uitje met kerst is denk ik ook shoppen. Maar hoe druk het ook is niemand loopt tegen je aan, niemand dringt voor. De mentaliteit en gemoedelijkheid hier voor mensen onder elkaar is echt uitzonderlijk vind ik vergeleken met Nederland. De dingen die hier gewoon kunnen vind ik echt bijzonder om te zien. Een voorbeeld...we zitten koffie te drinken achter ons zit een dame een schilderij 'tje te schilderen. Ze staat op en loopt weg...eerlijk gezegd geen idee waar naar toe. Want ze bleef best lang weg, maar ze laat haar handtas op het bankje staan. Haar telefoon en alle andere spullentje op tafel. En iedereen blijft er gewoon vanaf. Bij ons duurt dat denk ik nog geen 5 seconde en ben je alles kwijt. Gisteravond liepen we langs winkeltjes die van alles versturen. Complete pallets vol met doosjes en grotere dozen. Ingepakt op een pallet langs de straat. Word de andere ochtend of in de nacht nog opgehaald met een vrachtwagen die het waarschijnlijk naar een sorteer centrum gaat brengen. Het staat er gewoon zonder dat er iemand aan komt. Ik moet er gewoon om lachen...Ik zei tegen Den, hoe lang zou dat bij ons duren. Ik wed dat je pakje wat je besteld hebt nooit aan gaat komen bij ons. Zo'n pallet is binnen 15 min compleet leeg geroofd. Hier is het gewoon zoals het overal zou moeten zijn. Blijf van spullen af die niet van jou zijn. Het is nu 23.00 en wij komen net terug bij ons hotel. Waar wij hier ook lopen of op welk tijdstip dan ook. Je voelt je nergens onveilig. En ik moet zeggen dat geeft zo'n ongeloofelijk lekker relaxed gevoel. Daar geniet ik volop van. Maar weer verder met onze bezigheden van vandaag. Marvin vind het eten hier allemaal geweldig dus even wat snacken tussen de middag.

20191225_141647Eerst halen Laura en Marvin wat te eten . En dan als we bij de metro lopen ziet hij weer sushi rollen.

IMG-20191225-WA0017Daar genieten we lekker samen van. Echt super lekker...

Zoals ik eerder al schreef het Metro netwerk is geweldig, en daarom verplaatsen we ons ook constant met deze metro's.

20191225_115752IMG-20191225-WA0006Op deze foto's is het lekker rustig in de metro.Maar zeker vandaag ook echt propvolle metro's mee gemaakt. Maar ook in de metro zijn speciaal plekjes voor oudere...daar zaten Den en ik ook op deze foto...hihi Ook speciale plekjes voor zwangere vrouwen. En iedereen houd zich eraan. Ze staan op voor oudere mocht dat nodig zijn. Heel respect vol. Heerlijk ik hou ervan. Nadat we dus vandaag in het zeer moderne deel qua winkels zijn geweest. Zijn we nog naar de Insadong gegaan. Dat is het gedeelte met tegenwoordig moderne galerijen en kunst winkeltjes. Maar vroeger de plek van de grootste kunstmarkt. Wij zijn daar 15 jaar geleden veel geweest. Omdat we toen daar dichtbij in een motel zaten. Nu nog steeds heel erg leuk om te zien. En ook nog wel herkenbare gezien van toen. Maar ook erg veel veranderingen. We kwamen wel in 1 van de kleine steegjes in een leuk zaakje terecht om ons kerst diner te gaan eten. Echt Koreaans eten wat heerlijk bereid werd. We hebben er alleen maar water bij gedronken. Dus een Nederlands kerstdiner gevoel hadden we er niet echt bij....hahaha meer vakantie gevoel. 20191225_18521320191225_18521920191225_185637

20191225_185344

Maar echt super lekker gegeten voor omgerekend €43,- met zijn viertjes. In Koreaanse Won is dat 55.500 vijfenvijftigduizend vijfhonderd won. Dan is het duurste kerstdiner van mijn hele leven. Alles is hier in duizende. Dus pakken met geld.

15772856201496602313088913399820 Na het eten zijn Laura en Marvin naar het Hotel terug gegaan. Nadat Laura nog 2 souveniers die ze graag wilde hebben had gekocht. Ze had twee tassen dus ja dan neem je als jongen zijnde ook wat over van je vriendin. En dan is het in Korea heel normaal dat je haar handtas draagt.IMG-20191225-WA0018

Den en ik zijn nog samen gaan lopen naar de Cheonggyecheon rivier. Daar nog samen langs geslenterd en onderweg nog lekker koffie gedronken. Toen toch weer een stuk met de metro terug naar het Hotel. Waar we gaan beeld bellen met de familie in Holland. Even kijken hoe ze bij mijn schoonouders zijn met elkaar en ons moeten missen. Hihi

Beeld bellen was echt even leuk. En eigenlijk best ongeloofelijk dat we er heel even op deze manier bij konden zijn terwijl wij aan de andere kant van de wereld zitten. Lieve lezers allemaal nog een hele fijne eerste kerstdag. Wij gaan nu slapen om morgen weer nieuwe herinneringen te gaan maken. Liefs van ons vanuit het mooie Zuid Korea

1. Maris:
    25 december 2019
    Echt heel leuk, fijne kerstdagen!
  2. Stien van batenburg:
    25 december 2019
    Heerlijk om jullie zo te zien genieten.. en wat een mooi stukje jo.. over de metro..zo respectvol.. kunnen we hier een puntje aan zuigen! Heb je een extra tas voor al dat geld? Bij je? Wawawaa leuk joh! En laat je maar lekker verwennen! Wij gaan ook straks aan tafel (recept gekregen van maurice (stoifpotje varkens wangen! Knor knor... heerlijk met allerlei ingrediënten puree en spruitjes en toetje bavarois.. ik heb met 1 briefje hoeven te betalen wawawawa. Lieverds geniet.. geniet... geniet... dikje kus van ons xxxxxxxx
  3. Truus&Ger:
    geweldig om te lezen allemaal, wat een verschil met hier idd. ! Mooie Kerst!!xx
  4. Marinus en Bianca Jeremy en scooby:
    25 december 2019
    Geweldig top om jullie zo te zien genieten😘
  5. M. Batenburg:
    25 december 2019
    Trusten lieffies...en was weer een geweldig leuk verhaal.Bedankt daarvoor xxx
  6. Claudia:
    25 december 2019
    Jullie ook een hele fijne kerst, mooi om dit te lezen xxx
  7. M Paalvast van wezel:
    25 december 2019
    Leuk jo heb het idee dat ik mee ben.
    Hihihihi tof om te horen en te zien xxx.
  8. Maurice Korving:
    26 december 2019
    Weer genoten van jullie prachtige avonturen. Slaap lekker lieverds en morgen gezond weer op. 😘
  9. Rien:
    26 december 2019
    5 seconden.....😂😂 ik merk wel dat je uit Barendrecht komt.... hier in Rotterdam is het binnen 5 seconden al verkocht via Marktplaats.
  10. Ina Gomes van der leer:
    28 december 2019
    Geweldig allemaal👍🏻Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben👍🏻Lijkt me ook prachtig!! En zo leuk dat wij mee mogen genieten! Geniet zo met ze viertjes.wens jullie nog hele fijne vakantie daar.dikke knuffel van mij liefs xxxxxxx
  11. Pieter:
    30 december 2019
    Bijzonder om het van hieruit allemaal te kunnen volgen met de fraaie foto's. Hopelijk worden jullie nog wat wijzer? Amuseer jullie in ieder geval en fijne jaarwisseling. Anneke en Pieter