Dag 2 met het gezin van Gim.

29 december 2019 - Seoel, Zuid-Korea

Vandaag konden we iets langer slapen. Om 10.00 uur hebben we afgesproken met Gim. Als wij aan het ontbijt zitten bij A twosome place dat zit vlak naast ons hotel. Stuurt Gim een berichtje dat hij 20 minuutjes later is. Exact 20 minuten later zijn ze er ook. Ze wonen zelf ook in Seoul .  Maar vanaf hun huis zijn ze een ruim uur onderweg naar ons Hotel.  En als het dus een beetje tegen zit met het mega drukke verkeer in de stad word het zomaar ineens 20 minuten later. We gaan dichtbij ons hotel eerst naar een overdekte markt. Lieve lezers ik kan het niet in woorden uitdrukken wat je daar allemaal ziet. Het is zo ongeloofelijk indrukwekkend.  Dan ben je werkelijk letterlijk en figuurlijk in een andere wereld. Gim zijn vrouw ging echt van alles voor ons kopen. We moesten alles proeven.

20191229_12002520191229_12034820191229_120909

20191229_120033

Deze gedroogde zoute vis is erg duur. Daarom verpakken ze het ook als een cadeau. Dan kunnen mensen het dus aan elkaar geven. Heel bijzonder vind ik....

20191229_12123420191229_12094920191229_121331

20191229_122217

Het is echt heel erg druk op deze markt. Overal zitten mensen te eten. Of kopen van alles.  Toen we van de markt af kwamen zaten we werkelijk helemaal vol gegeten. Maar zo ontzettend leuk. Op Netflix  staat een serie wat gaat over streetfood. Zo heet de serie ook , en daar zit een aflevering in over een Koreaanse vrouw. Aan haar kraam hebben wij dus vandaag gewoon gestaan. En gegeten wat ze daar maken. En geproefd hoe lekker het is.

20191229_12152820191229_121505

Alles bij elkaar de geuren de sfeer en alles er omheen dat is wat ik in woorden niet over kan brengen. Maar geloof me het is echt waanzinnig geweldig dit mee te mogen maken.

20191229_12284420191229_122827

20191229_122753

Van de markt gingen we naar Het Blauwe huis. Het Blauwe huis is de officiële werkplaats van de president van Zuid Korea.

Screenshot_20191229-221440_Google

Screenshot_20191229-221508_Google

Deze foto's heb ik van internet afgehaald. Omdat we hier wel langs hebben gereden met de auto. Maar helaas niet konden stoppen. Het hele complex bestaat ongeveer uit 250.000 vierkante meter. En dit hele gebied is zwaar bewaakt met hekken , militaire omheiningen en overal bewaking. In ons geboorte jaar 1968 is er een mislukte poging geweest om toen de huidige president Park Chung-hee te doden. Dit was uiteraard een poging van de Noord Koreanen. De berg die erachter staat zien ze als een goede bescherming . Er is een uitkijk plaats waar we naartoe zijn gereden. Waar je als het niet zo bewolkt zou zijn als vandaag een waanzinnig uitzicht zou hebben over Seoul.

20191229_143221IMG-20191229-WA0024

IMG-20191229-WA0044

Op de onderste foto zie je de andere kant van de uitkijk plaats. Daar wonen de echte rijken. En zijn veel ambassades.  Hier zie je bijna geen hoge flats met appartementen maar bijna alleen echte grote huizen.  Ook daar zijn we door die wijk heen gereden. Daar komen ook echt veel beroemde mensen bij luxe restaurants.  Toen was de volgende stop Bukchon Samcheongdong. Dat is een gedeelte van de stad waar nog veel traditionele Koreaanse huizen staan.

20191229_161506

IMG-20191229-WA0046

IMG-20191229-WA0129IMG-20191229-WA0125IMG-20191229-WA0128IMG-20191229-WA0092

Marvin en Laura hebben zich net als dat je dat in Volendam kan doen. In traditionele kleding op de foto laten zetten.  En ja lieve lezers natuurlijk kwam dat van mij af. Ik vond het zo leuk en ben ook zo super trots en blij dat ze dit vooral voor mij hebben willen doen.

IMG-20191229-WA0066IMG-20191229-WA0055

IMG-20191229-WA0027

De vrouw van Gim vond het ook geweldig. En Laura liet het allemaal heel lief toe. Ze ging een vlecht maken in haar mooie haar en zetten een bijpassende diadeem op haar hoofd. Ik ben echt heel blij met deze leuke foto's.  Ik heb er natuurlijk nog veel meer maar hou die lekker voor mezelf. Ook zijn we in deze wijk kippensoep gaan eten. Ook dit restaurant is zeer beroemd van de Koreaanse tv.

20191229_162841

IMG-20191229-WA0090

Het was lekker en ook bijzonder om te eten. In iedere kom zit namelijk een compleet kippetje. Die is gevuld met rijst en stukjes gemberwortel.  We moesten het kippetje gaan ontleden van de botjes. En zo een beetje oppeuzelen en samen met de bouillon en de rijst erbij wat zout en peper was het weer een echt Koreaanse maaltijd. We zaten nu ook in een gedeelte van het restaurant waar we allemaal onze schoenen uit moesten doen. Gelukkig wel gewoon op stoelen want op de grond zitten is niet handig met die lichamen van mij en Den. Oké we gaan nog even door...de volgende stop was een vismarkt. Ook daar kijk je in Korea je ogen uit. Aan de ene kant van de hal koop je de verse vis. En aan de andere kant van de hal zitten restaurants die het ook eventueel meteen voor je klaar maken. Uiteraard kun je het ook gewoon mee naar huis nemen en zelf bereiden.

20191229_18191620191229_18190020191229_18315920191229_181829

IMG-20191229-WA0088

Deze knul maakte een grapje en Marvin nam meteen een foto. Zo'n King krab kost behoorlijk wat geld hóór.  Gim ging het vragen en legde ons alles uit en vertelde wat het was. Want je ziet er ook dingen wat wij echt niet kennen.

20191229_184336

Hier verkochte ze gefrituurde garnalen die Marvin uiteraard wel wilde. Hij stond klaar om te bestellen en te betalen. Maar daar was Gim zijn vrouw hem weer mee voor. Hij heeft ze meegenomen en uiteindelijk in het Hotel lekker opgegeten. Dat alles betalen voelde echt voor ons op een gegeven moment gewoon beschamend.  Bij het kippensoep restaurant was Dennis snel met het bonnetje wat op tafel lag naar de kassa gegaan zeg maar. En snel betaald voordat zij het weer gingen doen. En dan komen ze naar je toe en bedankten ons meerdere malen voor het eten. Wij zeiden meteen we weten niet hoe wij jullie moeten bedanken voor alles. Zo ontzettend lief en voor ons ongeloofelijk. Maar na de vismarkt waren we er nog niet. We gingen toen weer naar Dongdaemun  Design Plaza. Dit gedeelte van de stad heeft een zeer neofuturistische gebouw. Waar een lichtshow gegeven word op dat gebouw. Echt heel gaaf om te zien.

20191229_201345

20191229_201403

IMG-20191229-WA0085

Toen zei Gim willen jullie terug naar het hotel. Ondanks dat het nog niet super laat was zeiden we ja. We zijn best weer voldaan moe van alle indrukken. Wat een waanzinnig gave dag weer. We hadden dit allemaal nooit kunnen zien als deze lieve mensen ons niet zo mee op pad hadden genomen. Nou , misschien hadden we dit allemaal kunnen gaan bekijken maar nooit met alle uitleg , verhalen en alles er omheen erbij. We hebben echt super genoten. Voor het Hotel hebben wij Gim en zijn vrouw heel erg bedankt en het is dat hij moet werken morgen anders zouden ze nog meer met ons willen doen. Maar we gaan morgen weer lekker zelf op avontuur en hebben met Laura en Marvin afgesproken dat zij ons morgen een programma aanbieden. Laura heeft veel leuke ideeën en plekjes waar ze nog heel graag naartoe wil. Dus ook weer veel zin in morgen met mijn eigen lieffies.  Voor alle familie leden die dit lezen gefeliciteerd met onze lieve Ger die vandaag 60 jaar is geworden. We hebben hem even gezien samen met mijn schoonouders omdat we even beeld bellen hebben gedaan met ze. En dat vonden ze erg leuk. Bijzonder om terwijl je zo ver weg bent van elkaar even zo dichtbij kan zijn. Lieve lezers ik ga lekker slapen nu. Alvast welterusten en tot morgen weer. We gaan aftellen naar 2020. Liefs van ons vanuit Korea.

1. M. Batenburg:
    29 december 2019
    Ohhhh zit met kippenvel je verhaal weer te lezen.Wat een belevenis voor jullie.Word met de minuut benieuwder naar Korea.Wat lief dat hun jullie zo meenemen.Gefeliciteerd met Ger en weltrusten❤😘
  2. Tony schippers:
    29 december 2019
    Fantastisch wat jullie allemaal meemaken daar kan je weer jarenlang met heel veel plezier op terugkijken
  3. Stien van batenburg:
    29 december 2019
    Hallo lieverds van harte nog met ger zn verjaardag. En wat een mooi en prachtig verhaal. Met de fotoos erbij jo.. wat een kleurrijke markt. Water liep in mn mond.. wawawa en wat ontzettend leuk die fotois van marvin en laura.. in die kleurrijke kleding... wat een lieve mensen zeg! Om jullie zo een stukje van het land te laten zien... en wat gaaf dat stukje over netflix!! Waar die vrouw in voorkwam! Heel indrukwekkend! Nou lieverds geniet met volle teugen ( maar dat zit wel goed) dikke kusssssss xxxxxxxxxxx gr van mij en johan...
  4. Rien:
    29 december 2019
    Mooi verhaal weer Jolanda.
    Streetfood lekker ...... maar geen zwemmende vrienden voor Rien 😂😂😂
    Leuk die foto’s van Marvin en Laura 👍🏻.
  5. M Paalvast van wezel:
    29 december 2019
    Super de foto's van marvin en laura in de kleding van daar.
    Proficiat met ger,welterusten liefies xxxx
  6. Ina Gomes van der leer:
    30 december 2019
    Wat een geweldig mooie belevenis👍🏻En zo mooi verteld door jouw jootje.prachtige foto’s en wat een knap stelletje marvin en Laura🤩 heerlijk om zo alles te mogen mee beleven! Heerlijk al dat eten en vis mmm. Ook nog gefeliciteerd met Ger liefs van mij xxxxx