Onze laatste dag hier in Korea

2 januari 2020 - Seoel, Zuid-Korea

De laatste dag van onze reis naar Korea is aangebroken. Morgenochtend 8.00 uur Koreaanse tijd gaan we richting het vliegveld. Vanmorgen hebben we redelijk rustig aan gedaan. Rond half elf naar ons ontbijt zaakje gegaan naast het Hotel. We hadden gisteravond eigenlijk afgesproken vandaag nog naar de Seoul Tower te gaan. Maar vanmorgen vroeg had ik contact met Don Roelofs. De eigenaar vroeger van Shilla  travel.  Waar we 15 jaar geleden voor het eerst mee naar Korea gingen. En die ook de reis van 10 jaar geleden heeft georganiseerd.  Hij woont en werkt inmiddels hier volledig in Korea. En organiseert nu heel veel  in grote evenementen. Zoals de afgelopen winterspelen in Pyeong Chang 2018. En nu heel druk bezig met de aankomende Olympische spelen in Tokio Japan. Hij gaat straks zeker voor 3 maanden naar Japan voor de spelen. We hadden afgesproken om 13.00 uur om met elkaar te gaan lunchen.  Zo gezegd zo gedaan. Wij een beetje rond gewandeld daar in de buurt en nog even koffie gedronken. Wat leuk om elkaar na 10 jaar weer te zien. Het was heel erg gezellig. Zo leuk om weer even bij te praten met elkaar. Hij nam ons mee naar een klein achteraf steegje waar we weer in een lokaal zaakje zaten. Nagenoeg vol toen we binnen kwamen met allemaal lokale Koreanen geen toeristen. Don besteld en we gaan lekker eten. Een grote pan waar van alles in zit. Kip, aardappel, vooral heel veel knoflook. Het was wel een beetje pittig maar echt goed te doen voor ons allemaal. In de tussentijd kletsen we over van alles. Marvin verteld over zijn passie en over school. Don vertelt over zijn bezigheden. En over het verschil tussen Korea en Nederland. Don is zelf in Nederland geweest met de feestdagen. Don zal zeker de komende jaren in Korea blijven wonen. Hij is dus zelf ook geadopteerd. Don heeft goed contact met zijn biologische en adoptie familie.  Dat is natuurlijk erg mooi. Zijn biologische zus werkt inmiddels al 10 jaar voor Don.  Heel fijn voor hem allemaal. Hij heeft een goed leven hier. Hij moet weer aan het werk dus gaat terug naar zijn kantoor. We nemen afscheid en zijn blij met zo'n connectie in Korea. Hij heeft ook aangegeven dat we altijd contact met hem op mogen nemen.

IMG-20200102-WA0002

Na een tip van Don gaan we het dak nog op van het gebouw dat jullie zien achter de kerstboom op de foto. Daar hebben ze een soort daktuin gemaakt. Ik heb daar foto's gemaakt van dat gedeelte van de stad waar dus duizenden winkeltjes , bedrijfjes, en restaurantjes onder zitten. Van bovenaf lijkt het echt een krottenwijk.

20200102_14451320200102_144332

20200102_144431

Wat een zooitje zeg..... Ook ons hotel kon ik daar vandaan op de foto nemen. De onderste foto en dan zie je Kukdo Hotel staan. We zijn daar vandaan even terug naar het hotel gegaan om even iets warmer aan te kleden. Want we gaan toch ook nog naar de Seoul Tower. Marvin en Laura hebben van Oma ( Els ) slotjes gekregen om daar op te hangen. Jullie zullen denken slotjes?? Dat zul je zo gaan zien op de foto's.  We gaan dus een stukje met de metro en dan nog een stuk lopen richting de Seoul Tower. Daar gaan we met de kabelbaan naar boven.

20200102_16153120200102_162024

20200102_162034

Ik lach wel maar heel eerlijk in deze kabelbaan was ik gewoon een bange poeperd. Pfffff wat ging dat ding eng heen en weer. Maar goed de moeite weer waard als we boven komen. Qua uitzicht ook weer minder door het weer maar alle slotjes te zien is geweldig leuk.

IMG-20200102-WA0018

En zo hangen alle hekken vol. Miljoenen slotjes met teksten erop.

IMG-20200102-WA0043

En daar hangen nu dus ook de slotjes van Marvin en Laura bij. Het zijn de twee zilver kleurige slotjes met de rode hartjes en het rode lintje.

20200102_163234IMG-20200102-WA0026

20200102_163610

We lopen nog wat rond daar en gaan weer met de kabelbaan naar beneden.

20200102_161331

We besluiten om meteen door te gaan richting de Insadong.  Om daar in de buurt iets te gaan eten. We lopen en zoeken wat en komen in een geweldig mooi restaurantje terecht.

20200102_185135

20200102_184723

De inrichting is echt geweldig hier.  En ook het eten is super lekker. Marvin en Laura vinden het de allerlekkerste maaltijd van de vakantie en dat is uiteindelijk ook wel te zien aan nagenoeg alle lege schaaltjes.

20200102_194520

Nou dat is toch leuk voor het laatste etentje van de vakantie. We gaan met de metro terug richting ons Hotel.  Daar waar we in de ochtend ontbijten gaan we nu nog koffie drinken met wat lekkers als afsluiting.

IMG-20200102-WA0024

We praten over hoe geweldig het was allemaal. Maar echt eigenlijk willen we niet naar huis.

20200102_202447

Maar we moeten echt... We gaan koffertjes weer inpakken en spreken af om morgenochtend 7.45 beneden te staan om de bus richting vliegveld te gaan nemen. Pfff het valt me echt zwaar merk ik nu ik dit zo op zit te schrijven. Ik zou hier nog zoveel langer willen blijven. Ik hoop zo dat er nu geen 10 jaar meer tussen gaat zitten voor we weer gaan. Wat een geweldig land. Met ook heel veel tegenstellingen.  De mega luxe gedeeltes en ook de delen van de stad waar het er echt heel anders uit ziet. De verandering van dit land in de afgelopen jaren is bizar. Maar ik hoop heel erg dat de mentaliteit die de mensen hier hebben nog heel veel jaren eigenlijk voor altijd zal blijven bestaan. Dat is iets wat mij zo ontzettend aantrekt in dit land. Met bijna 10 miljoen mensen leven in 1 stad en dan zo met elkaar en elkaars spullen omgaan.  In één woord geweldig. Ik heb weer zoveel van hoe Marvin is ,herkend in de mensen hier. En geloof me, als hij hier is gaan al zijn Koreaanse genen nog harder werken. Ik heb hem net ook gezegd. Wat kom je uit een prachtig land. En wat mag je trots zijn op wie je bent. Chan Young  Marvin het allermooiste wat mij in mijn leven is overkomen. Dat ik jou moeder mag zijn en samen met Papa voor jou heb en mag zorgen maakt mij geweldig gelukkig. En niet uit mijn buik maar uit mijn hart zal ik altijd klaar staan voor jou. En wens jou al het geluk van de Wereld. En alle liefde samen met Laura. En lieve Laura ook heb ik jou in mijn hart gesloten. En hoop echt dat jullie samen een heel mooi en gezond en gelukkig leven krijgen. Bedankt dat we deze mooie reis met elkaar mochten beleven. En lieve lezers ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn blog. Maar eigenlijk weet ik dat al via alle leuke lieve geintreseerde reacties die ik allemaal al van jullie heb gehad. Heel erg bedankt daarvoor.  Ik ga nu slapen want morgen is het vroeg dag. En hebben we een lange terugreis voor de boeg. Nogmaals bedankt allemaal en heel veel lieve groetjes van ons. Dennis & Jolanda en Marvin & Laura.

IMG-20191228-WA0047

1. Rolanda:
    2 januari 2020
    Wat een heerlijk einde van een mooie vakantie. Zeker jammer om weer terug te moeten. Direct vanmorgen op Schiphol zag je gelijk al zoveel dingen die zo anders zijn als in Korea. En niet in het voordeel van Nederland. :(
    Ik heb me geschaamd toen ik samen met een Koreaanse dame bij een invalide toilet stond te kijken die volgestouwd was met toiletpapier en dus niet meer bruikbaar was. :O welcome in Holland... :(
  2. Jolanda van Haften:
    Thanks😘
  3. Marinus en Bianca Jeremy en scooby:
    2 januari 2020
    😪😘🤫niet zeggen van mn tranen van jou verhalen, wat ben jij een prachtige moeder we hebben jullie hoog staan, nog heel veel liefde volle jaren gewenst😘
  4. Jolanda van Haften:
    2 januari 2020
    Dankjewel lieve schatten😘 hou van jullie❤ xxx tot snel
  5. Maurice Korving:
    2 januari 2020
    Helaas voor jullie vliegt de tijd. Maar wat een mooie reis hebben jullie weer gemaakt. Deze nemen ze niet meer af.
    Ik heb genoten van de reisverslagen.
    Goede terugreis en voor morgen "Welcome home ".
    😘🇰🇷😘🇰🇷😘🇰🇷😘🇰🇷
  6. Jolanda van Haften:
    Thanks lieve schat 😘 tot snel ❤ xxx
  7. Nanda:
    2 januari 2020
    Ik heb zó genoten van jullie reisverhalen!!! Dank jullie wel! 😘
  8. Jolanda van Haften:
    Dankjewel lieverd xxx😘
  9. M Paalvast van wezel:
    2 januari 2020
    Heeerlijk meid dat jullie het zo geweldig hebben gehad.
    En mooi hoe veel jullie van marvin houden(maar dat wisten we al).
    Marvin zal altijd dat heerlijke,lieve,zorgzame karakter houden jo en mooi dat dat toch een beetje met zijn roets te maken heeft.
    Slaap lekker en een goede enveilige reis terug.
    LOVE YOU EN BEFANKT VOOR ALLE MOOIE VERHALEN XXXX
  10. Jolanda van Haften:
    2 januari 2020
    Lieve Annelies ver weg vriendinnetje van me. Nu was ik even echt heeel ver weg . Maar bedankt voor al je lieve reacties hoop je snel weer een keer te zien. Loveu xxx❤
  11. Gijs en Els:
    2 januari 2020
    slik slik wat heerlijk dat jullie dit zo samen hebben mogen beleven wat heerlijk dat jullie de slotjes in korea hebben opgehangen love for ever wat heerlijk gevoel dat wij er ook zijn geweest was net of ik er weer bij was we zijn zo trots op jullie liefde gegeven en terug ontvangen van die kanjer goede terug vlucht xxxx
  12. Jolanda van Haften:
    2 januari 2020
    Lieve Pap en Mam. Inderdaad jullie weten wat we bedoelen. Hou heel veel van jullie. Dikke kusss van ons ❤😘 xxx
  13. M. Batenburg:
    2 januari 2020
    Bedankt he zit gelijk weer te janken(zijn wij familie jank?)Jullie hebben me zo nieuwsgierig gemaakt naar Korea.Wat een wereld vakantie hebben jullie gehad.Mooie herrineringen gemaakt met elkaar.Veilige reis lieverds en ik snap dat jullie nog niet weg willen maar ik ben blij als ik jullie weer zie❤😘🍀👍
  14. Jolanda van Haften:
    2 januari 2020
    Lieffie dankjewel voor je lieve reacties. Love you for ever ❤😘tot snel schat xxx
  15. Stien van batenburg:
    2 januari 2020
    Jo..dennis.. marvin.. laura.. allereerst een fijne en veilige terugreis.. bedankt voor steeds dat mooie reisverslag.. wat een mooie verhalen.. van een zo'n mooi mens.. wat kun je het goed verwoorden jo.. en die slotjes! Geweldig.. wat leuk dat jij daar aan gedacht hebt Els.. een klein stukje geschiedenis..lieten jullie daar achter! Ik denk niet dat het de laatste keer was. Dat jullie daar waren! Een mooi eind van een prachtige vak.. ben gewoon nieuwsgierig geworden naar dat land! Snap best dat jullie nog niet naar huis willen. Welkom thuis voor straks! Dikke kus van mij en johan xxxxxxxxxxx
  16. Jolanda van Haften:
    2 januari 2020
    Dankjewel lieve tante voor je lieve reacties. Love u xxx
  17. Pieter:
    3 januari 2020
    Wat een fijne ervaring zeg en wat heb je het mooi beschreven allemaal. Zonder de foto’s had ik er al beelden bij. Veilige thuisreis allemaal. Van ons, Anneke en Pieter
  18. Jolanda van Haften:
    4 januari 2020